eseu
Incă la animale şi păsări putem observa o
anumită experienţă anterioară a adulţilor
transmisă
nu doar la nivel genetic, ci şi printr-o pregătire a puilor
pentru supravieţuire in cadrul ecosistemului dat; e vorba tot de o
socializare a tinerei generaţii, in scopul adaptabilităţii la
mediu, pentru supravieţuirea si perpetuarea speciei.Atīt. Fără
posibilitatea opţiunii, deliberării,
conştientizării, fie generaţiei adulte, fie celei tinere
a procesului de transmitere a experienţei.
Nevoia actului pedagogic, oricīt de impropriu ar părea termenul,
apare incă la animale.
Puii au nevoie de a fi instruiţi.
Distincţia fundamentală de lumea celor care nu cuvīntă
incepe abia cu limbajul articulat, fiind una din premisele
conştientizării traiului īn colectivităţi umane, a
procesului educativ, a opţiunii pentru o formă de educaţie sau
alta ori a refuzului acesteia.
Nevoia de pedagogie este nevoia omului civilizat.
Mai mult, nevoia omului care face pasul de la civilizaţie la
cultură. Educaţia devine cultură.
Omul care măsoara timpul are nevoie de
īnvăţătură; omul care a īnchis timpul īn canoane culturale
- canonul, vechi instrument de măsură la evrei.
Pentru multe civilizaţii vechi, şcoala e cea care conservă
şi perpetuează canonul.
Nevoia de pedagogie e la antici
nevoia de perpetuare a unui ideal cultural, de modelare a unei comunitaţi
conform acestui ideal canonizat.
Dar, modelele culturale sīnt diferite īn spaţiu şi timp. Exista
societăţi care nu au evoluat cultural pe parcursul a doua, trei mii
de ani, tocmai potrivit unei concepţii educaţionale
tradiţionaliste şi conservatoare, de imitare a modelului; aşa
a fost cazul Sumerului, Asiriei şi Babilonului in antichitate sau cel care
ajunge pīnă īn timpurile moderne, modelul cultural al Indiei. E vorba de
un conservatorism īn plan etic şi religios, de tradiţia
spirituală, filosofică, ce īn plan socio-politic s-a tradus prin
stagnare, prin īnţepenire īn sistemul castelor, structuri care īn plan
educaţional sīnt ostile emancipării culturale a
majorităţii.
La o alta dimensiune, lumea occidentală circumscrisa viziunii
creştine s-a păstrat egală cu sine pe parcusul mai multor secole datorită unei
educaţii etico-religioase care interzicea discutarea ordinii sociale.
Nevoia de pedagogie azi şi dintotdeauna e legitimată de nevoia
firesca a omului de a descifra legitatea fizică şi socială
pentru sine si semeni săi.
Oare Robinson Crusoe (ca şi precursorul sau Prospero din Furtuna
lui Shakespeare) nu e pe pe insula sa homo magister īn
sălbăticie? Oare don Quijote nu e un pedagog social?
O bună parte din sistemele filosofice elaborate de-a lungul vremii
şi care vizau şi o teorie a educaţiei au incercat sa transmita
societăţilor umane, cunoştinţe, valori, norme de integrare
īn realitatea fizica şi istorică, să umanizeze indivizii,
să-i socializeze.Alte sisteme, dimpotrivă, consideră cele
două etape, umanizarea şi socializarea, nu drept verigi ale unui
proces unic, ci procese distincte; pentru existenţialism şi
perenialism, de pildă, scopul educaţiei este crearea omului
inadaptabil la realitatea societăţii contemporane lui.
Paradoxul fiinţei umane constă īn aceea că este singura
fiinţă raţionala de pe pămīnt, dar la fel de tributară
necesităţii ca şi animalele.
De ce? Individul uman nu-şi
poate subordona necesităţile biologice, fiziologice total şi pe
timp īndelungat raţiunii.Triada afecte, voinţă, raţiune e
cea care caracterizează fiinţa umana, o diferenţiaza de alte
specii, dar şi individualizează īn cadrul unei comunităţi
umane. Acest raport afecte, voinţa, raţiune e inegal la acelaşi
individ, dar şi īntre indivizii unei comunităţi umane. Normele
socio-culturale sīnt, īn schimb, egale pentru toţi membrii unui grup uman
īntr-un cadru istoric dat. Educaţia vine să niveleze, cum ar spune
pedagogia existenţialistă.
Ea inculcă unui mare număr de indivizi inegali din punct de
vedere al īnzestrării genetice acelaşi cod etic şi cultural.
Reuşita unui sistem educaţional ţine de capacitatea de
adaptare dobīndită de indivizii umani sau de capacitatea de a se
distanţa de sistemul educativ respectiv?
Un răspuns īl pot oferi geniile, personalităţile creatoare
de valori din cultura universală, cei care au īmpins lumea īnainte tocmai
prin ignorarea normei, prin contestarea sistemului de valori al ordinii
stabilite.
*
* *
Secolul XXI aduce mutaţii specifice atīt īn problema educaţiei
īntr-o anumită societate cīt şi la nivel general uman, la scara
mondială şi a speciei.
Īntrebările care se ridică ar putea fi:
-
se
tinde spre o omogenizare a culturilor, spre o universalizare a informaţiei
ştiinţifice şi tehnologice ?
-
independenţa unor state şi popoare,
autonomia lingvistică şi culturală intră īn conflict cu
modelarea unui om universal, capabil de integrare la societăţil cele
mai avansate exstente azi pe glob?
-
īn ce
măsura educaţia tinerei generaţii din culturile tribale
contemporane (Tribal world) poate să apară
anacronică, arhaică, primitivă tinerilor educaţi la
universităţile din ţările industrializate?
Istoric vorbind, marile doctrine filosofico-morale īncep prin a
propovădui fericirea generală şi sfīrşesc prin a deveni
politici absolutiste, dogma goală de conţinut, sterilă,
antiumană.Aşa au fost religiile mondiale, budismul,
creştinismul, islamismul, la fel comunismul acolo unde s-au
instituţionalizat la nivel de stat.
Au existat şi doctrine militare, sisteme totalitare, declarat
agresive, care-şi propuneau educarea tineretului īn spirit falangist,
belicos, modelarea unui individ cu trasaturi antiumane, de agresivitate
sporită; au existat proiecte de eugenie
(Eugenics), īn care, recent, biogenetica şi
ingineria genetică sīnt chemate să contribuie cu ultimele date
ştiinţifice.
Īntrebările care se pun azi sīnt:
-
cine
va dicta īntr-o societate corectarea deficienţelor naturale, medicul,
politicianul, preotul, militarul ?
-
cine
trebuie eliminat ca anormal, iar dacă trebuie cineva eliminat, cine
hotărăşte?
-
poate
clonarea sau sterilizarea forţată sa nu aiba implicaţii
politice? (ENVIRONMENTAL RACISM: EUGENICS PROGRAM, Population
Control )
Dezumanizarea naturii omeneşti este o chestiune de practică
istorică, politică, socială şi mai puţin indusă,
īn mod necesar, de o teorie, filosofie, sistem educativ, moral, religios,
cultural.
Istoria a cunoscut cele mai paradoxale exemple īn acest sens. Pe de o
parte, doctrine militare, de tip fascist care s-au dezvoltat īn sīnul unei
morale creştine, a credinţei, ca hitlerismul şi toate tipurile
de fascism şi neofascism, de la cel european la Ku Klux Klan si formele
latino-americane; pe de altă parte, doctrine declarat umaniste, cum ar fi
comunismul, care deşi ateu işi propune o morală umanistă,
dar care īn practica istorică şi-a dovedit demagogia prin sisteme
totalitare, stalinism, maoism, castrism, etc.
Şi īntr-un caz şi īn altul avem de-a face cu o educaţie la
nivel de stat, centralizată, programată, uniformă, obligatorie,
reducţionistă şi exclusivistă.
Pentru dictaturile militare antiumanismul ca naţionalism e declarat.
Pentru dictatura proletariatului,
antiumanismul e camuflat de o teorie socială şi pedagogică ce
aboleşte libertatea de conştiinţă individuală in
favoarea celei colective.
Sfărşit şi īnceput de mileniu. Sisteme morale şi
educaţionale vechi sint, mai nou, secătuite īn spiritul lor. Scindarea,
fragmentarea, fărīmiţarea sistemelor de gīndire şi acţiune
socială e la fel de nocivă ca şi absolutizarea unui proiect
social sau uman.
Există, pe drept cuvīnt, perenitate īn marile doctrine filosofice
şi morale ale omeniri.
Ceea ce marii creatori de sisteme au pus īn valoare cu fiecare nouă
teorie a educaţiei o constituie ideea cheie a umanismului, valoarea
BINELUI.
Chiar dacă acest ideal valoric a pendulat īntre īnstrăinare
religioasă şi materialism vulgar, el a rămas o constantă īn fiecare sistem educativ.
Nevoia de pedagogie īntr-o lume a exploziei informaţionale, a
consumului de cultură, dar şi de droguri, e mai stringentă poate
ca oricīnd.
Dimensionarea valorică a bunurilor culturale, transmiterea şi
asimilarea modelelor comportamentale, formarea axiologica a copilului,
iată cīteva imperative ale şcolii contemporane.
Omul asediat, năpădit de efectele civilizaţiei trebuie
īnvăţat să se apere şi să răspundă
impactului ştiinţei şi tehnicii revoluţionate de propria-i
inteligenţă.(Huxley's Brave New World: A
Cunoaşterea pe orizontală trebuie īnsoţită de o
cunoaştere a sinelui şi rostului īn univers, de o cunoaştere pe
verticală, spre care şcoala e prima deschizătoare de porţi.
*
* *
See also: Paideia History and Description
Ó1990-2003
Elena Malec. Toate drepturile rezervate.