VALORI,
IDEAL VALORIC, TIPURI DE CULTURI
- ipoteze de lucru
Sacralizarea este un moment anterior conştiinţei
religioase. Pe o treaptă primară de constituire a
conştiinţei umane, sacralizarea are un caracter eterogen la diferite
grupuri şi comunităţi umane. Īn cadrul acestei
diversităţi există un element comun: sīnt sacralizate
noţiuni concrete, obiecte ale lumii reale, concretul senzorial.
Sacralizarea este un raport, o relaţie afectivă care se
stabileşte īntre om şi obiectul sau fiinţa (mai tīrziu,
noţiunea abstractă) venerată. La nivel uman primitiv se
prezintă ca o relaţie izvorītă din sfera afectelor.Capacitatea
de a atribui caracterul sacru decurge cu necesitate din īnsăşi natura
fiinţei omeneşti, din limitele ei fireşti de parte a unui
īntreg, căruia i se vede subordonată şi pe care nu-l poate
controla. De aici prima formă de cunoaştere: cunoaşterea
magică, sincretismul valoric. Din gīndirea magică s-au separat
treptat religia şi arta. Element comun: afectul, trăirea,
emoţia, senzorialul.
Un tip de cultură este stabil sau dinamic īn funcţie de
forma prin care transmite o viziune, o Weltanschauung.
Cele
mai stabile forme sīnt cea estetică(Frumos) şi cea etică(Bine)
investite cu funcţie sacră. Esteticul şi eticul pot fi forme ale
conştiinţei sociale şi individuale şi de asemenea
valori.Formele estetică şi etică pot avea valoare estetică
şi etică, pot avea funcţie estetică şi etică, dar
şi funcţie sacră.
Prin
formă īnţeleg aici structură*.
Cīnd
o structură e īnlocuită de o altă structură funcţia
poate rămīne aceeaşi.Structurile se exprimă prin norme sau
reguli care nu funcţionează de la sine. Există structuri ce
posedă valori plus norme cu funcţie sacră(la nivel ideologic).Astfel
aş menţiona aici sacrul ca eufuncţie īn societăţile
sumeriană, asiro-babiloneană, egipteană şi ca
disfuncţie īn societăţile greacă şi romană;
sacrul apare iarăşi ca eufuncţie īn creştinismul evului de
mijloc, sec. IV-XIII şi ca disfuncţie īncepīnd cu Trecento(sec.al
XIV-lea european).
Reforma constituie, astfel, primul mare pas
spre laicizarea ideologicului prin deplasarea accentului de pe
universal(catholicus) pe individual(protestantism).
Valorile gnoseologice(Adevăr) prin faptul
ca se pot dovedi false sau imperfecte iau parte la structuri instabile īn care
normele pot exista de sine stătător cu o funcţie laică la
nivel ideologic.Funcţia sacră īn acest caz e poate să apară
facultativ.Aici aş aduce īn discuţie o afirmaţie privitoare la
fenomenul valorilor īn cultură:
De ce valorile morale, religioase, estetice
şi filosofice apar subit unui etos nou, drept nonvalori?(1
Aş zice eu, nu apar subit; etosul
nou nu răsare nici automat din cel vechi, nici independent de el. Astfel,
nu valorile vechi intră īn conflict cu cele noi, ci īnsăşi
valoarea iniţială prin propria desăvīrşire intră īn
faza de declin, trece īn contrariul ei.Moartea unei valori este negativul ei,
nonvaloarea.Īn lupta care se dă nu valoarea nouă se opune valorii
vechi(iniţiale sau anterioare), ci nonvaloarea caută
să distrugă, să surpe stabilitatea valorii; neagtivul
tinde să anuleze pozitivul. Valoarea nouă nu poate nega o valoare
anterioară(aşa cum nu poate să apară din nimic), ci
să-i conteste locul central īntr-un moment īn care acesta din urmă e
epuizată īn forme, iar funcţia sa nu mai corespunde la nivel
ideologic Necesităţii. Aşadar, valoarea nouă nu
izgoneşte valoarea anterioară din cultură, ci o īmpinge doar pe
planul secund, īi modifică conţinutul.
Forma estetică apare astfel ca prima
modalitate de a adora īntregul. Arta sumeriană, asiro-babiloneană,
egipteană, indiană, chineză, greacă, romană chiar
şi arta maya, inca, aztecă oare ce reprezintă dacă nu
chintesenţa unui tip de societate societatea antică, sub semnul
unei valori centrale, Frumosul ?!
Perfecţiunea, desăvīrşirea,
vigoarea unei civilizaţii şi culturi, iat-o īn arta lor! Există
valori religioase, morale, filosofice īn aceste societăţi vechi, dar
ele vin să ajute la susţinerea unui nucleu central, copleşitor
prin măreţia sa, esteticul.
Astfel, tipul de cultură antică
reprezentat de valoarea estetică cultivă īn sculptură,
arhitectură, pictură, literatură deopotrivă subiectul uman
şi cel mitologic.
Monumentalitatea, grandoarea, colosalul artei
antice, fastul ceremoniilor īn viaţa demnitarilor, regilor, vizează
īn primă şi ultimă instanţă sfera psihologicului,
declaşarea unor stări afective cu scopul de a impresiona, ului,
copleşi, domina supuşii sau īnspaimīnta pe invadatori. A se vedea
statuile de animale reale sau fantastice ale Babilonului, Egiptului, Greciei,
etc.
Īn epoci īn care religia nu are un caracter de
masă (ex.lumea antică) funcţia sacrului o deţine arta. De
aici două trăsături contradictorii ale artei antice: realism
şi fantastic.
Realismul īn artele vizuale urmăreşte
imitarea naturii umane şi animaliere īn proporţiile colosalului.
Statuile greceşti şi romane ating 30 metri (Colosul din Rodos şi
respectiv 37 m. Colosul lui Nero). Exagerarea dimensiunii naturale vizează
emoţia psihologică, īn primul rīnd şi abia, īn al doilea rīnd
emoţia artistică.
Atunci cīnd realul nu e suficient de
convingător sau, mai bine-zis, pentru a īntări, accentua forţa
simbolică a realului se creează fantasticul: sfincşi, gorgone,
centauri, meduze ş.a.
Tipul de cultură medievală al
cărei ideal valoric este cel moral ar īnsemna să nege cu desăvīrşire esteticul. Ei
bine, nu o face. Īi schimbă, īnsă, conţinutul. Arta nu mai
reprezintă conţinuturi umane şi mitologice, ci virtuţi morale,
religioase.
Părinţii bisericii greceşti(Sf.
Grigore din Nyssa, Sf. Vasile, Sf. Grigore cel Mare) au conceput pictura
creştină ca pe o carte īn imagini, menită a fi citită de
cei necultivaţi. Grigore din Nyssa, influenţat de Cicero (poezia e o
pictură care vorbeşte, pictura o poemă mută), afirma
că pictura mută vorbeşte pe ziduri.
Īn secolul al IX-lea patriarhul Nichifor
susţinea că vederea conduce mai bine la credinţă decīt
auzul.
Arta renascentistă nu se ridică
īmpotriva moralei medievale, ci īmpotriva conţinuturilor ei abstracte;
subiecţii morali nu mai sīnt abstracţiuni biblice, ci
individualităţi umane īn straie biblice. Renaşterea nu
modifică decīt esenţa moralei medievale, mai rar formele.
Astfel, īn tipurile de cultură antică
şi medievală, valoarile estetică şi , respectiv, etică
apar īn umbra idealului religios.
Tipul de cultură burgheză
proclamă ca ideal valoric, cunoaşterea, cercetarea
legităţilor fizice şi biologice.
Cunoaşterea ştiinţifică,
tehnică, teoretică nu se poate īnsă sustrage unei
finalităţi ideologice. Chiar cīnd nu e cerută de economic, de
social, ea nu exclude, explicit sau implicit, elementul moral, social, politic.
Dacă umaniştii, precursori ai
Renaşterii, nu-şi propuneau opera de popularizare a studiului şi
cercetarii pentru emancipare
culturală a societăţii, iluminiştii, dimpotrivă, s-au
constituit īn celulă ideologică a Europei vremii lor.
Pe măsură ce cunoaşterea
ştiinţifică se separă īn discipline de sine
stătătoare, se fragmentează, se specializează,
dobīndeşte obiect şi metodă de cercetare, iar filosofia īncetează
de a mai fi ştiinţă universală, valoarea gnoseologică
se autonomizează, se emancipează de elemnetele morale, politice,
estetice. Această īndepărtare de ideologic o apropie, īnsă, de
economic; ştiinţa -cercetarea tehnologică,
ştinţifică - devine factor de producţie.
Īn stadiul monopolist al societăţilor
industrializate īl putem parafraza pe F. Schiller astfel:
Ştiinţa NU mai e o zeiţă,
ci o vacă de muls.
Īn capitalism ideologicul are o structură
contradictorie fiind dinamic şi īn devenire; dintre toate formele
conştiinţei sociale, ştiinţa, forma gnoseologică este
cea mai puţin stabilă.
Astfel contradicţia culturii burgheze e
flagrantă cītă vreme, Adevărul -ştiinţa- valoarea
fundamentală īn acest tip de societate, nu īncape īn cadrul mult prea strīmt al unei concepţii despre
lume (Vechiul şi Noul Testament,
budismul, islmismul, ş.a.) proprii antichităţii şi
societăţilor feudale.
Echilibrul, stabilitatea societăţii
capitaliste ca sistem nu sīnt astfel date de structura ideologică, cīt de
cea economică. De aici, paradoxul creat de ştiinţă:
ştiinţa ca factor de producţie, de progres şi stabilitatea
socială şi tot ştiinţa ca element ideologic subversiv,
dezintegrator al structurii sociale, de instabilitate sistemică.
________________________________________________________
*structura aici nu e tratată ca sistem
autoreglat independent. Structura stabilă e forma de echilibru final sau
momentan stabil al unei dezvoltări anterioare mentale sau sociale.
Structurile intelectuale, teoretice şi cele sociale sīnt structuri īn
devenire. Structura are o funcţie.
1)C. I. Gulian Structura
şi sensul culturii, Bucureşti, Editura Politică, 1980, p.119
© Elena Malec, Bucureşti,
iunie 1982 Toate drepturile rezervate.